L’any passat, el festival de Sundance va ser l’esdeveniment escollit per Banksy per estrenar la seva última obra. Aquest cop, però, va superar-se a sí mateix creant un híbrid a l’altura de les seves millors obres d’art urbà: un llargmetratge documental. En principi. I dic en principi, perquè res està lliure d’enginy i d’engany quan parlem de Banksy.
Exit Through the Gift Shop és un film gravat a mode de documental sobre l’art urbà que va despertar moltíssimes expectatives. Molts il·lusos esperaven que, per fi, el genial artista britànic desvelés la seva identitat. D’altres desitjaven que, com a mínim, expliqués què era el que feia i perquè ho feia. Però, ara que la cinta ha passat per les sales de cinema i ja està disponible a la xarxa, podem dir que, un cop més, Banksy va deixar al món en evidència.
No, el film no és un documental. Si bé aporta nombroses gravacions de la forma de treballar dels més grans artistes urbans i les seves declaracions, incloses algunes d’un Banksy sense rostre i amb la veu distorsionada, no és en absolut un retrat d’aquest moviment avantguardista d’expressió artística. És, en sí mateix, una obra més. Sense crèdits, i amb l’única referència a l’autor materialitzada amb la frase “A Banksy film”, Exit Through the Gift Shop és un híbrid exemplar que barreja la forma del cinema documental, amb el missatge de la sàtira i l’estil agressiu i enganyós del propi art urbà. I més enllà d’això, és també un experiment social que posa a prova la innocència de l’espectador.

Benvinguts a híbrids.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada